Wie zijn wij

Home / Bedrijfsprofiel / Wie zijn wij

Over ons

Milli Görüs is een sociaal-religieuze beweging die zich richt op de integratie en emancipatie van moslims in de Nederlandse samenleving. De beweging heeft in Nederland circa 50 aangesloten organisaties, waaronder de Jongeren- en Vrouwenfederatie.

Milli Görüs bestaat uit twee federaties, Noord-Nederland en Zuid-Nederland (NIF). Milli Görüş Noord-Nederland (boven de rivieren) heeft een klein maar effectief stafbureau, dat de aangesloten organisaties ondersteunt en helpt te professionaliseren. Federatie Milli Görüs heeft een stichtingsvorm, deze bestaat uit verschillende organisaties, die deels zelfstandig opereren, maar verantwoordelijkheid schuldig zijn aan het bestuur van de overkoepelende federatie. De federatie Milli Gorus heeft een achterban van ruim vijftienduizend actieve personen. Daarnaast heeft Stichting Arafat (uitvaartorganisatie) en Milli Gorus Hulporganisatie Hasene een directe link met de federatie.

Afgezien van verschillende bindingen in bijvoorbeeld de Nederlandse adviesorganen is de federatie zowel formeel als inhoudelijk onafhankelijk. Het beleid van Milli Görüş Nederland is gericht op de integratie, emancipatie, participatie en prestatie van haar leden in de Nederlandse samenleving. Zij doet dat vanuit een op de islam geïnspireerde maatschappelijke verantwoordelijkheid, die op verschillende terreinen tot uitdrukking komt. Bij al haar handelen staat het actieve burgerschap van haar leden in de Nederlandse samenleving centraal.

Milli Görüs dient geen ander belang dan dat van de integratie van haar leden in de Nederlandse samenleving. De beweging staat kritisch-democratisch open voor iedereen en streeft de dialoog na met alle stromingen binnen en buiten de moslimgemeenschap in Nederland.

Milli Görüs heeft als vertrekpunt de volgende overlevering van onze profeet als basisprincipe:

“De besten onder jullie zijn diegenen die de mensheid dienen”

Contact opnemen

Heeft u een vraag voor ons? Laat dan hier een bericht achter en we nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text. captcha txt